Turbosprężarka to dodatkowy układ stosowany przez producentów samochodów do zwiększania mocy silnika.
Turbosprężarki są powszechnie używane do dostarczania tego samego poziomu mocy w mniejszych samochodach, jaki zwykle można znaleźć w większych samochodach. Prawie wszyscy producenci samochodów oferują teraz w swojej ofercie model z turbodoładowaniem. Oznacza to, że mogą zapewnić mniejsze silniki, które wytwarzają taką samą moc, a jednocześnie zwiększają oszczędność paliwa. Aby silnik samochodu mógł wytwarzać moc napędzającą koła, łączy w sobie paliwo i powietrze. Turbiny dodają więcej powietrza do mieszanki, wykorzystując wylot do napędzania pompy powietrza lub sprężarki.
Pompa powietrza wtłacza następnie dodatkowe powietrze do cylindrów silnika, pozwalając im spalać więcej paliwa na sekundę i wytwarzać więcej mocy niż jednostka normalnie zasysająca.
Turbosprężarki pracują z niewiarygodnie dużymi prędkościami, nawet do 250 000 obrotów na minutę, co oznacza, że pracują pod ogromnym ciśnieniem i w ekstremalnie wysokiej temperaturze. Zazwyczaj turbosprężarka będzie połączona z układami chłodzenia w celu chłodzenia oleju i gorącego powietrza. Istnieje wiele oznak, na które trzeba zwrócić uwagę, aby stwierdzić, czy Twoja turbosprężarka uległa awarii, przykładowo utrata mocy pojazdu, dziwne dźwięki dochodzące z silnika, czy nietypowy kolor spalin.
Jeśli zauważysz, że Twój samochód nie przyspiesza już tak mocno, jak kiedyś lub wolno reaguje na polecenie przyspieszenia, może to oznaczać, że turbosprężarka nie działa prawidłowo. Jedną z nieoczekiwanych zalet turbosprężarki jest to, że w rzeczywistości powoduje ona wyciszenie silnika, ponieważ tłumi dźwięk wlotu powietrza. Jeśli jednak zaczniesz słyszeć głośny, jęczący dźwięk z silnika, trochę jak wiertarka dentystyczna lub syrena policyjna, jest to potencjalny objaw awarii i należy odwiedzić warsztat, który przeprowadza takie naprawy, jak regeneracja turbo Warszawa. Im poważniejsza usterka, tym hałas będzie się nasilał. Jeśli zauważysz jęki silnika, powinieneś poprosić profesjonalnego mechanika, aby przyjrzał się pojazdowi bezzwłocznie.